Født: 19. august 1972 i Aarhus
Kunstnerens fulde navn er Anne Elisabeth Sanddal Koldsø.
I 2024 gav kunstneren sin levnedsbeskrivelse til selskabet. Den lyder således:
Da jeg fik i opdrag, at udføre årets fuglekongeskive af Henrik Brandt, startede et tæt og spændende samarbejde, hvor Henrik havde mange gode tanker og idéer til sin kommende skive, der skulle portrættere hans store passion og kald, maratonløbene på den kinesiske mur. Jeg håber, at jeg har løst opgaven tilfredsstillende. Jeg har i hvert fald gjort mit allerbedste, og det har været et interessant og fornøjeligt værk at udføre.
Jeg arbejder i dag hovedsageligt med portrætbestillinger, men har igennem livet også lavet andre ting - altid med den kreative åre som den røde tråd.
Jeg er født i Aarhus den 19. august 1972, som nummer fire i en søskendeflok på fem. Der var altid liv i huset og mennesker omkring mig i min opvækst. Det i sig selv nærede det kreative i barnet, tænker jeg. Et af mine tidlige minder - og måske min første fysiske kreation - er, at jeg i min fars træværksted slog så mange søm i et bræt, som det kunne bære. Øhhrm, kreation er måske så meget sagt, men jeg lavede i hvert fald et pindsvin, hvis nogen skulle have spurgt – og det var måske den allertidligste form for mesterlære, jeg har sat mig selv i. Med min far beskæftiget med sit, lige dér ved siden af mig i værkstedet. Min far, Mads Sanddal Koldsø, var uddannet tømrer og ingeniør, og min mor, Marie-Louise Koldsø, var uddannet børnehavepædagog, men blev hjemmegående efter fødslen af mig. Deres fag og interesser løber videre i mig og kommer til udtryk i både mine erhvervsvalg og mine mange interesser.
Mine første skoleår var på en Rudolf Steiner skole, og af både godt og skidt der kan siges derom, vil jeg pointere, at jeg var meget glad for alle de kreative fag. Tegning og maleri var på ugeskemaet og blev selvfølgelig helt centrale yndlingsfag. Men jeg blev også præsenteret for fag som keramik, skomagerarbejde, kobbersmedje med mere, og jeg fandt det hele meget interessant - jeg blev aldeles opslugt af at gøre et godt arbejde i alle de kreative værkstedsfag. På efterfølgende efter- og højskoleophold opsøgte jeg derfor selvsagt de kreative fag, og min første uddannelse er som industriel designer fra Danmarks Designskole. Det var en uddannelse, hvor jeg kunne dykke ned i alle materialer og bearbejdningsmuligheder, og jeg boltrede mig på skolens mange værksteder. Jeg arbejdede efterfølgende i en ti års tid med produkt- og møbeldesign, hvor jeg de sidste fem år var ansat i en møbelvirksomhed i Vestjylland.
En anden rød tråd i mit liv har været, at jeg ikke har været ked af at rejse både udenbys og udenlands for at opsøge viden, uddannelse eller arbejde.
Efter min gymnasietid rejste jeg til England, hvor jeg boede og arbejde i et lille års tid i et stort udstillingscenter. Herefter, og via et ophold på Holbæk Kunsthøjskole, forlod jeg min fødeby Aarhus og rejste til København, som efterfølgende har været min gennemgående base – med afstikkere undervejs.
Under min designuddannelse havde jeg et udvekslingsår i Holland, jeg var som nævnt fem år i Vestjylland, og min seneste uddannelse som klassisk realistisk maler tog jeg i henholdsvis Göteborg og Firenze.
Mine år i Vestjylland gav mig god fritid (læs: jeg var langt væk fra familie og nære venner) til at genoptage min gamle passion for billedkunsten, og jeg begyndte at male igen. I den proces blev jeg sulten på mere faglig udvikling, og jeg opsøgte kurser så som sommerophold på udenlandske kunstakademier, hvor der undervistes i den klassisk realistiske tilgang til faget. Jeg ønskede at dygtiggøre mig og at dykke ned i håndværket og traditionerne indenfor malerkunsten, og allerede på mit første kursusophold på et klassisk kunstakademi følte jeg mig aldeles hjemme. Året efter var jeg sikker, jeg måtte forfølge den treårige uddannelse på The Florence Academy of Art. Jeg spændte livremmen ind, sparede op og søgte legater, så jeg godt et år efter kunne påbegynde uddannelsen. I mine ferier tog jeg alt det arbejde jeg kunne få og jeg søgte fortsat legater, og det lykkedes mig således at gennemføre hele uddannelsen uden pauser. Da den klassiske uddannelse ikke findes herhjemme og jeg ikke kunne tage SU med til den, var det på sin vis nogle (økonomisk) magre år, jeg gennemlevede - men meget, meget rige år på lærdom, kunst- og kulturoplevelser. Jeg var fuldt ud bevidst om, hvor privilegeret jeg var, at jeg kunne dykke 100% ind i kunstens univers i de år.
Efter jeg kom hjem fra kunstakademiet i Italien, har jeg etableret mig som klassisk realistisk maler med base i København. Jeg maler både portræt- og stillebenmalerier af opstillinger - af hovedsagelig keramik, frugt og grønt. Stillebenmalerierne sælges igennem mine gallerier, men ak, jeg har ikke kunnet give dem meget opmærksomhed de seneste år, da jeg har travlt med portrætbestillinger. Jeg er meget begejstret for arbejdet med portrætmalerier, hvor jeg får lov at møde mennesker, lære dem at kende og gengive både lighed, atmosfære og personlighed i deres portrætmalerier. Jeg får bestillinger fra både privatpersoner, organisationer - og for et enkelt rådhus har jeg udført et portræt. Men GDPR er vores ven, og jeg siger ikke mere.
Jeg har haft portrætmalerier udstillet på blandt andet The 20th Century Theater i London, Vestjyllands Kunstmuseum – Janusbygningen, Dronninglund Kunstcenter, The Mall Galleries i London, Frederiksborg Slot og Ljungbergmuseet i Sverige. Jeg har malerier præsenteret på gallerierne: Davis Gallery i Bredgade, København og Galleri5000, Filosofgangen i Odense.
For et fyldestgørende cv, gå gerne til min hjemmeside: www.annekoldso.com. CV opdateret i maj 2024 kan tillige læses her.
Som en del af min kunstneriske praksis er jeg også medlem af flere kunstnersammenslutninger og foreninger. Jeg er medlem af BKF - Billedkunstnernes Forbund, jeg er bestyrelsesmedlem af den gamle og traditionsrige billedkunstnerforening ‘Kunstnerforeningen af 18. November’, der i år kan fejre sin 182-års fødselsdag, og hvor kunstnere som blandt andet Hammershøy, Krøyer og Tuxen også tidligere har været medlemmer, og sidste år var jeg medstifter af den nyetablerede "Kunstnerforeningen for Figurativ og Kontemporær Realisme", KFKR.
Min fritid bruger jeg på svømning, yoga, vinterbadning, surbrødsbagning, venner, søskende og søskendebørn, litteratur, skoven og for nyligt har jeg endnu engang genoptaget en gammel passion, nemlig keramikken. Det skulle udelukkende være som en hobby, havde jeg sagt til mig selv. Men ikke længe efter at jeg begyndte at genvinde grebet om arbejdet ved drejebænken, kom jeg i tanke om, at jeg holder meget af at gengive keramiske overflader og produkter i mine stillebenmalerier - så hvis det kan forblive en hemmelighed os imellem, tænker jeg, at det kunne være oplagt at designe en portion interessante keramiske vaser og skåle, til at indgå i kommende stillebenmalerier. Det er bare en tanke, nu får vi se.
Hvis du vil følge mine løbende offentliggørelser af nye malerier, kommende udstillinger, procesfotos eller andet jeg poster, er du meget velkommen til at følge mig på Instagram: @annekoldso.
Tak for din interesse, og for at have læst med hertil. God dag, med hvad den må byde. Hilsen Anne Koldsø