Forrige recordNæste record  Sponsor for 1879 er Optik NicolaiĀ“s  

Syn for udfordringer og glæder

Egentlig blev Nicolai Wantzin optiker ved et tilfælde. Drømmen i de unge år var at blive F16 pilot, men da optagelsesprøven hos Flyvevåbnet ikke gik som ønsket, måtte der ses andre veje. Nicolai kom i snak med sin nabo, der var optiker, og interessen blev vagt. Efterfølgende blev uddannelsen som optiker gennemført. Allerede på det tidspunkt i 1992 var Nicolai klar over, at han på sigt ville have sin egen forretning. I 1998 bød muligheden sig for at blive partner med Ole Steen, der i en årrække havde haft forretning i Skomagergade, og på det tidspunkt var tilsluttet kæden Profil Optik. Tilbuddet var fristende, og Nicolai sagde ja.
Ifølge aftalen skulle Nicolai overtage butikken i midten af det efterfølgende årti, når Ole Steen ville gå på pension. Det viste sig at blive et rigtig godt samarbejde og et kollegialt sammenhold blandt alle i forretningen. Det var lidt som én stor familie. Kort før Nicolai skulle overtage forretningen, valgte Profil Optik som kæde desværre at lade sig købe af en kapitalfond. Med købet forsvandt sammenholdet og den gamle ånd. Nu drejede alt sig kun om tallene på bundlinjen.

Med den nye virkelighed var det ikke svært at beslutte en ny vej. Til gengæld var tiden lige efter vanskelig. Det sværeste i starten var at finde et lokale, som matchede de behov, Nicolai havde til en optikerforretning – og som han kunne betale. I tiden hos Profil Optik havde han gennem flere år haft kig på lokalet overfor, så da det blev ledigt, og andet ikke var fundet i mellemtiden, blev valget den korte flytning. Hverken beslutningen om at starte op eller selve opstarten var svær. Fra starten fulgte en af de gamle medarbejdere fra Profil Optik med, og i 2012 blev der også råd til at ansætte endnu en tidligere medarbejder som ekspedient i butikken. Det var en stor succesoplevelse, fordi det var et tegn på, at konceptet gik i den rigtige retning. Samtidig må det erkendes, at opstarten var midt i finanskrisen – og det kunne mærkes på kundetilgangen. Nicolai´s er ikke en discount-butik og ønsker ikke at være det. Det betyder, at der skal kæmpes ekstra hårdt, hvilket af og til giver uro i maven.

Når Nicolai ser tilbage, kunne han godt have ønsket sig en partner fra starten. En at kunne sparre med om alt fra markedsføring til produktudvikling og den daglige drift. Som selvstændig er man alene om alt – både succeserne og udfordringerne. Alligevel finder man sin vej, hvis man brænder nok for det. Trods krisen og alle de udfordringer, Nicolai har oplevet som selvstændig, kan det ikke overskygge de glæder, det har givet.

Besøg sponsorens hjemmeside ved at klikke på logoet: